Wat is een coach?
In de tweede en derde graad Doorstroom en Dubbele finaliteit werken we met 'coaches'. Waar vroeger de klastitularis een hele klas onder zijn vleugels nam, begeleidt een coach een kleinere groep leerlingen (uit verschillende klassen) in hun studieloopbaan.
Wat doet een coach?
Bij ons staat de leerling centraal en die krijgt extra ondersteuning dankzij een leerkracht als coach. In plaats van alleen kennis over te dragen, begeleiden onze coaches de leerlingen om hun volledige potentieel te bereiken. Ze fungeren als mentoren en ondersteunen de persoonlijke groei van iedere leerling.
Coachingsuur
Tijdens het wekelijkse klassikale coachinguur ‘COLAB’ zetten we sterk in op het ontwikkelen van executieve functies. Door het verbeteren van vaardigheden zoals plannen, organiseren, en zelfbeheersing, bereiden we leerlingen voor op de uitdagingen van de moderne wereld. We geloven ook in het belang van leren leren. We bieden verschillende leerstrategieën aan en testen deze uit zodat onze leerlingen zelfstandig en doelgericht leren, zowel binnen als buiten de klas. Een sterke focus ligt ook op zelf(bij)sturing : leerlingen krijgen de tools en de vrijheid om hun eigen leerproces te beheren. Dit stimuleert zelfstandigheid en essentiële vaardigheden voor hun toekomst.
Tot slot besteden we veel aandacht aan oriëntering (OLB). We helpen leerlingen om hun interesses en talenten te ontdekken en te ontwikkelen zodat ze een weloverwogen (studie)keuze kunnen maken voor hun toekomst.