Biotechnologische en chemische technieken
Verdiep jezelf in wetenschap en help de toekomst vooruit.
Situering in het aanbod
Biotechnologische en chemische technieken wordt als domeingebonden studierichting aangeboden in de derde graad in de dubbele finaliteit. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit
Inhoud
Biotechnologische en chemische technieken is een theoretisch-praktische studierichting met focus op chemie en biologie. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming.
- Je bent bedreven in praktische vaardigheden zoals laboratoriumwerk, het volgen van protocollen, het hanteren van laboratoriumapparatuur en het analyseren van experimentele gegevens.
- In ‘productiesystemen’ ontwikkel je competenties van de operator in de voedings-, chemische en farmaceutische industrie.
- Via labowerk en procestechnieken ontwikkel je vaardigheden van de laboratoriumassistent en de labotechnische medewerker.
- Je oefent daarbij verschillende taken uit om labovaardigheden onder de knie te krijgen en processen in kaart te brengen, op te volgen en uit te voeren.
- Je bent je bewust van milieukwesties en bent geïnteresseerd in hoe wetenschappen kunnen bijdragen aan innovatieve duurzame oplossingen, zoals het verminderen van milieubelasting en het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting biotechnologische en chemische technieken:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de (levende) materie zoals milieu, voeding en gezondheid en ecologie.
- is geïnteresseerd in biochemische processen en mogelijke biotechnologische en maatschappelijke toepassingen hiervan.
- neemt graag een onderzoekende houding aan en gaat het liefst proefondervindelijk aan de slag.
- kan probleemoplossend denken, steunend op zowel wiskundige modellen als computersimulaties.
- werkt graag in een labo-omgeving.
- werkt graag precies en nauwkeurig.
Na de 3de graad
De studierichting biotechnologische en chemische technieken is een studierichting in de dubbele finaliteit, gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs (bv. graduaat, professionele bachelor, ...) waar biologie, chemie en/of biochemische technieken centraal staan evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt.
Lessentabel
Vak | 5SBC SJ 23-24 | 5SBC SJ 24-25 | 6SBC SJ 24-25 | |
---|---|---|---|---|
Algemeen gedeelte | ||||
Levensbeschouwing | 2 | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 3 | 3 | 3 | |
Engels | 2 | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 2 | 2 | |
Wiskunde | 2 | 2 | 2 | |
Fysica | 1 | 1 | - | |
Geschiedenis incl burgerschap | 2 | 2 | 1 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | |
Economie | - | - | 1 | |
Artistieke expressie | 1 | 1 | - | |
Specifiek gedeelte | ||||
Wiskunde | 1 | 1 | 1 | |
Biologie | 2 | 4 | 2 | |
Chemie | 2 | 3 | 2 | |
Project STEM (STEM-Engeneering) | 1 | - | 1 | |
STEM Labo | 1 | - | 1 | |
Biotechnologisceh en chemische technieken | 7 | |||
Biotechnologische en chemische technieken: chemie | 6 | 6 | ||
Biotechnologische en chemische technieken: biologie | - | 3 | ||
Totaal | 32 | 32 | 32 |