Decor en etalage
arbeidsmarktfinaliteit, BSO, studiedomein Kunst en creatie, 2de graad
Inhoud van de opleiding
Decor en etalage is een toegepaste artistiek-creatieve studierichting binnen de arbeidsmarktfinaliteit. In deze richting, die deel uitmaakt van het domein Design op Level X, ontdekken leerlingen de wereld van decor, etalage en visuele presentatie.
Deze studierichting wordt aangeboden in de tweede graad (3e en 4e leerjaar) en legt de nadruk op creativiteit, vakmanschap en praktische toepassingen. Leerlingen leren diverse technieken om ruimtes en etalages aantrekkelijk vorm te geven, met aandacht voor compositie, materiaalkeuze en esthetiek. Ze ontwikkelen hun vaardigheden in schildertechnieken, decorontwerp en productpresentatie, steeds met een focus op de realiteit van de arbeidsmarkt.
Met een sterke praktijkgerichte aanpak en opdrachten uit de echte wereld worden leerlingen voorbereid op een boeiende toekomst in de sector van decorbouw, etalage-inrichting en visuele communicatie.
Doel opleiding
Decor en etalage behoort tot de arbeidsmarktfinaliteit, wat betekent dat deze studierichting leerlingen praktisch voorbereidt op directe tewerkstelling na het secundair onderwijs. De focus ligt op toegepaste vaardigheden, zodat leerlingen in een realistische omgeving kunnen oefenen en ervaring opdoen.
De studierichting heeft als doel leerlingen te ontwikkelen tot creatieve en technische professionals binnen de sector van decoratie, etalage en visuele presentatie. Binnen deze opleiding leren ze onder begeleiding:
- Samenwerken en plannen binnen een teamcontext om decoratieve projecten uit te voeren.
- Strategieën toepassen om ontwerpen te analyseren en om te zetten naar praktische uitvoeringen.
- Technieken en materialen gebruiken zoals schilder- en decoratietechnieken, grafische vormgeving en productpresentatie.
- Interieur- en etalagevormgeving realiseren, met aandacht voor compositie, verlichting en sfeerbepaling.
- Kwaliteitsbewust en klantgericht werken, zodat hun creaties voldoen aan professionele standaarden.
Door deze praktijkgerichte aanpak ontwikkelen leerlingen zowel technische als creatieve vaardigheden, wat hen voorbereidt op jobs in decorbouw, etalage-inrichting, interieurstyling en scenografie.
Inhoud opleiding
De opleiding Decor en etalage in de tweede graad arbeidsmarktfinaliteit combineert een algemene basisvorming met een praktisch en creatief gespecialiseerd aanbod. Leerlingen ontwikkelen zowel hun algemene vaardigheden als hun technisch-artistieke competenties, waarbij de focus ligt op design, decorbouw en etalage-inrichting.
Algemene vakken
Binnen de basisvorming werken leerlingen aan hun algemene kennis en vaardigheden:
- Levensbeschouwing – Kritisch denken en reflecteren over waarden en normen.
- Lichamelijke opvoeding – Beweging en gezondheid in een actieve leeromgeving.
- Nederlands & Engels – Communicatieve vaardigheden om vlot te kunnen samenwerken en presenteren.
- Project Algemene Vorming (PAV) – Toegepaste basiskennis van wiskunde, wetenschap, maatschappij en economie. Dit samen met algemene leercompetenties en loopbaancompetenties.
Specifieke vakken
Het specifieke gedeelte van de opleiding is sterk praktijkgericht en focust op artistieke en technische vorming:
- Designlab – Experimenteren met materialen, kleuren en vormen om ontwerpen tot leven te brengen.
- Digilab – Werken met digitale tools en software voor grafisch ontwerp en visuele communicatie.
- Atelier publicitair design – Creëren van visuele concepten voor etalages, reclame en decoratieve presentaties.
- Atelier ruimtelijk design – Ontwerpen en realiseren van driedimensionale decors en installaties.
Doorheen de opleiding krijgen leerlingen uitdagende projecten en leren ze creatief en oplossingsgericht werken in de wereld van decor en visuele presentatie.
Verschil met andere richtingen
De studierichting Decor en etalage in de 2e graad arbeidsmarktfinaliteit onderscheidt zich van andere richtingen binnen het domein Design en van studierichtingen in andere domeinen binnen de arbeidsmarktfinaliteit.
🆚 Decor en etalage vs. Printmedia
Beide richtingen behoren tot de arbeidsmarktfinaliteit, maar situeren zich in een ander studiedomein:
- Decor en etalage behoort tot het studiedomein Kunst en creatie en richt zich op het ontwerpen en realiseren van visuele presentaties, decorbouw en etalages. De focus ligt op creatief vormgeven in de fysieke ruimte, met technieken zoals schilderen, ruimtelijke vormgeving en materiaalkennis.
- Printmedia valt binnen het studiedomein STEM en legt de nadruk op de technische kant van grafische productie. Leerlingen leren werken met druktechnieken, grafische software en digitale media om visuele communicatie en printproducten te ontwikkelen.
Beide richtingen hebben een creatieve insteek, maar Decor en etalage is meer gericht op ruimtelijk design en decorbouw, terwijl Printmedia focust op digitale en gedrukte visuele communicatie.
🆚 Decor en etalage vs. andere studiedomeinen in de arbeidsmarktfinaliteit
Binnen de tweede graad arbeidsmarktfinaliteit bestaan er verschillende studierichtingen met een eigen focus. Decor en etalage onderscheidt zich door zijn artistieke en vormgevende aanpak, in tegenstelling tot richtingen die zich richten op techniek, economie of zorg:
- Decor en etalage draait om creativiteit, ruimtelijk inzicht en decoratieve vormgeving. Leerlingen leren hoe ze ruimtes en etalages kunnen vormgeven en aantrekkelijk presenteren met materialen, kleuren en licht.
- Andere studiedomeinen binnen de arbeidsmarktfinaliteit, zoals STEM, Economie en Organisatie of Maatschappij en Welzijn, leggen de nadruk op technische, zakelijke of sociale vaardigheden. Studierichtingen binnen deze domeinen richten zich bijvoorbeeld op technologie, productie, administratie of zorg, waarbij analytisch denken of klantgericht werken centraal staat.
Kort samengevat: Decor en etalage is een richting voor creatieve leerlingen die graag praktisch aan de slag gaan met decoratie, etalage-inrichting en visuele vormgeving. Het is een ideale keuze voor wie oog heeft voor esthetiek en ruimtelijk ontwerp en een toekomst ziet in de sector van decor, interieurstyling of visuele communicatie.
Toekomstmogelijkheden
Na het behalen van de tweede graad Decor en etalage binnen de arbeidsmarktfinaliteit, heb je verschillende mogelijkheden om verder te studeren in de derde graad.
🎯 Logische vervolgopleiding: Decor, etalage en publiciteit
Binnen Level X is de meest logische vervolgopleiding in de derde graad de studierichting:
- Decor, etalage en publiciteit in de arbeidsmarktfinaliteit: – Deze opleiding bouwt verder op de vaardigheden die je in de tweede graad hebt ontwikkeld en bereidt je voor op een job in de sector van decorbouw, etalage-inrichting en visuele communicatie.
🔀 Andere mogelijkheden binnen de arbeidsmarktfinaliteit
Naast Decor, etalage en publiciteit kan je er ook voor kiezen om over te stappen naar een andere studierichting binnen de arbeidsmarktfinaliteit binnen het domein Design in Level X:
- Printmedia – Een richting waarin je je verdiept in grafische vormgeving, druktechnieken en digitale media.
Verder kan je, afhankelijk van je interesses en talenten, in principe overstappen naar elke andere studierichting binnen de arbeidsmarktfinaliteit. De overstap is haalbaar mits de nodige inzet en motivatie.
Leerlingenprofiel
De studierichting Decor en etalage is ideaal voor leerlingen die:
✔ Creatief en visueel ingesteld zijn – Je hebt oog voor vormgeving, compositie en detail en vindt het leuk om ruimtes aantrekkelijk in te richten.
✔ Graag praktisch aan de slag gaan – Je leert vooral door te doen en houdt ervan om met materialen en technieken te experimenteren.
✔ Ruimtelijk inzicht hebben – Je kan je een voorstelling maken van hoe een decor of etalage er driedimensionaal uit zal zien.
✔ Handig en nauwkeurig werken – Je vindt het fijn om te schilderen, ontwerpen of constructies te maken en werkt graag met je handen.
✔ Geïnteresseerd zijn in trends en visuele presentatie – Je bent nieuwsgierig naar hoe kleuren, materialen en stijlen kunnen worden gecombineerd om een bepaalde sfeer te creëren.
✔ Goed kunnen samenwerken – In deze richting werk je regelmatig in team aan projecten en leer je hoe je ideeën en plannen samen vormgeeft.
Vaardigheden en competenties
In de studierichting Decor en etalage in de tweede graad arbeidsmarktfinaliteit ontwikkelen leerlingen zowel technische als creatieve vaardigheden die hen voorbereiden op een job in de sector van decoratie, etalage en visuele communicatie.
Technische vaardigheden
🎨 Creatief ontwerpen – Het ontwikkelen van visuele concepten en ontwerpen voor decor en etalages.
🔨 Ruimtelijke vormgeving – Omzetten van ideeën naar driedimensionale presentaties en decorstukken.
🖌 Schilder- en decoratietechnieken – Toepassen van kleur, textuur en afwerking op verschillende ondergronden.
💻 Digitale vormgeving – Werken met grafische software om ontwerpen en presentaties te realiseren.
🛠 Materialenkennis en -verwerking – Gebruik van hout, textiel, kunststof en andere decoratieve materialen.
💡 Licht- en sfeertechnieken – Inzetten van belichting en kleurenschema’s om de juiste sfeer te creëren.
Persoonlijke en professionele competenties
🤝 Samenwerken in team – Overleggen en samenwerken aan decor- en etalageprojecten.
📐 Nauwkeurig en kwaliteitsgericht werken – Zorgvuldig afwerken van ontwerpen en decorstukken.
🔍 Probleemoplossend denken – Creatieve oplossingen bedenken bij technische of esthetische uitdagingen.
📢 Communicatie en presentatie – Ideeën duidelijk kunnen verwoorden en visueel presenteren.
Lessentabel
3DDE | 4DDE | ||
---|---|---|---|
Basisvorming | |||
Levensbeschouwing | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | |
Nederlands | 1 | 1 | |
Engels | 2 | 2 | |
Project Algemene Vorming (PAV) | 8 | 8 | |
Specifiek | |||
Designlab | 7 | 7 | |
Digilab | 4 | 4 | |
Atelier publicitair design | 4 | 4 | |
Atelier ruimtelijk design | 4 | 4 | |
Totaal | 34 | 34 |
Veelgestelde vragen (FAQ) over Decor en etalage
Decor en etalage is een creatieve, praktijkgerichte studierichting binnen de arbeidsmarktfinaliteit. Leerlingen leren hoe ze decoratieve elementen en etalages ontwerpen en realiseren, met een focus op ruimtelijke vormgeving, schildertechnieken, materiaalgebruik en visuele presentatie.
Decor en etalage is vooral een praktische studierichting. Leerlingen leren vooral door doen, via projecten, workshops en praktijkopdrachten in de ateliers. Er is ook aandacht voor theoretische ondersteuning, zoals materialenkennis en basisprincipes van design.
Naast de algemene vakken zoals Nederlands, Engels, PAV en Lichamelijke Opvoeding, krijgen leerlingen vakken die specifiek gericht zijn op design en decoratie:
- Designlab – Experimenteren met materialen en vormgevingstechnieken.
- Digilab – Digitale vormgeving en werken met grafische software.
- Atelier publicitair design – Creëren van visuele concepten voor etalages en reclame.
- Atelier ruimtelijk design – Ontwerpen en bouwen van driedimensionale decors.
De meest logische vervolgopleiding in de derde graad is Decor, etalage en publiciteit. Daarnaast kan je ook overstappen naar andere studierichtingen binnen de arbeidsmarktfinaliteit, zoals Printmedia of andere praktijkgerichte opleidingen.
Nee, voorkennis is niet nodig! Je leert alle technieken en vaardigheden stap voor stap tijdens de opleiding. Wat wel handig is, is een goede dosis creativiteit, motivatie en zin om praktisch aan de slag te gaan.
In de tweede graad ligt de focus op praktijklessen en schoolprojecten. In de derde graad krijg je echter stage, waarbij je ervaring opdoet in echte werkomgevingen zoals decorbouwbedrijven, winkels en creatieve ateliers.