Level 1 - A-stroom
Overzicht van de studierichting
De eerste graad A-stroom van het secundair onderwijs vormt de brug tussen de basisschool en de verdere studieloopbaan. In de A-stroom krijg je een brede algemene vorming, waarbij je jouw kennis en vaardigheden verder ontwikkelt. Deze brede basis helpt je om je talenten te ontdekken en een stevige basis te leggen voor de toekomst.
In het eerste jaar A-stroom (1A) ligt de nadruk op het verkennen en versterken van je leerstrategieën en studievaardigheden. Je maakt kennis met verschillende vakgebieden en krijgt de kans om te groeien op jouw eigen tempo.
In het tweede jaar A-stroom (2A) krijg je de kans om te ‘proeven’ van verschillende richtingen. Door de basisopties en modules kun je ontdekken waar je interesses en talenten liggen. Dit helpt je om een doordachte keuze te maken voor de tweede graad, waarbij je een studierichting kiest die bij je past.
De eerste graad A-stroom is dus een leerperiode waarin je niet alleen kennis opdoet, maar ook leert kiezen en jezelf beter leert kennen. Zo bereiden we je stap voor stap voor op een succesvolle toekomst in het secundair onderwijs!
De vernieuwde eerste graad secundair onderwijs is in onze school duidelijk ingeburgerd. Ons team staat klaar om samen met jouw kind talenten te ontdekken vanuit de nieuwe leerdoelen.
Je proeft van het brede aanbod van alle scholen van GO! Next. Onze school ligt middenin een scholencampus met een totaalaanbod van studierichtingen. Zo vormt ons onderwijs de eerste aanzet tot het expertenonderwijs van scholengroep GO! Next.
De uitgestelde studiekeuze tot eerste jaar tweede graad, geeft je de kans om juiste studiekeuzes te maken. De nabijheid van Hogescholen en Universiteit Hasselt maken een vlotte overgang naar het hoger onderwijs. Onze unieke ligging maakt samenwerkingen met stageplaatsen en bedrijven in Hasselt vanzelfsprekend.
Doel opleiding
De eerste graad A-stroom is bedoeld om leerlingen een brede basis te bieden en hen voor te bereiden op een doordachte studiekeuze. In 1A maken leerlingen kennis met verschillende vakgebieden en ontwikkelen ze vaardigheden die hen helpen om hun talenten en interesses te ontdekken. Dit helpt hen om in 2A een gerichte basisoptie te kiezen die aansluit bij hun toekomstplannen.
Hieronder vind je een overzicht van hoe we dit aanpakken in onze school:
In 1A krijgen leerlingen de kans om te proeven van verschillende domeinen via de modules:
- Care (Lichaamsverzorging) – Kennismaking met de basisprincipes van verzorgingstechnieken.
- Care (Personenzorg) – Inleiding tot zorg en welzijn, met focus op sociale vaardigheden en basiszorg.
- Design – Creatieve ontwikkeling en kennismaking met ontwerptechnieken.
- Business (Economie) – Basisbegrippen uit de economie en ondernemerschap verkennen.
- IT – Digitale vaardigheden en technologie ontdekken.
- STEM – Probleemoplossend denken en wetenschappelijke vaardigheden toepassen.
Deze modules bereiden leerlingen voor op de keuze van een basisoptie in 2A, waarbij ze zich verder kunnen verdiepen in:
- Business – Voor leerlingen met interesse in economie, ondernemen en administratieve vaardigheden.
- Care – Voor wie geboeid is door lichaamsverzorging, zorg, welzijn en sociale interactie.
- Design – Een combinatie van creatief denken visuele ontwerpen.
- Business – Aan de slag met ondernemerschap en commerciële vorming.
- STEM-IT – Ideaal voor leerlingen met een passie voor technologie, programmeren en wetenschappelijke inzichten.
Door deze opbouw krijgen leerlingen de kans om te ontdekken waar hun interesses en talenten liggen, zodat ze een bewuste en goed onderbouwde studiekeuze kunnen maken. Zo zorgt Level X ervoor dat elke leerling op zijn of haar eigen tempo en volgens de eigen talenten kan groeien in een richting die bij hen past.
Inhoud opleiding
In de eerste graad A-stroom krijgen leerlingen een stevige basisvorming met focus op vakgerichte sleutelcompetenties en kerncompetenties, zoals digitale vaardigheden, probleemoplossend denken, leercompetenties en samenwerken. Onze vakexperts begeleiden leerlingen bij het verkennen, oefenen en evalueren van deze competenties, zodat ze stap voor stap groeien in hun leerproces.
Naast vakken, zoals wiskunde, talen, wetenschappen, geschiedenis en andere, bieden we extra ondersteuning en verdieping via het vak GoLeLe. Hier krijgen leerlingen de kans om hun kennis te verdiepen, te verbreden en te versterken met het oog op hun verdere onderwijsloopbaan.
Leren in stappen: van start tot evaluatie
Iedere leerperiode in de A-stroom start met een vaststelling van de beginsituatie. Dit betekent dat we elke leerling goed leren kennen en onderzoeken welke talenten en groeikansen er zijn.
- In de eerste leerperiode gebeurt dit tijdens de ontmoetingsdagen en de sleep-over, waar beginsituatietoetsen, teambuilding en klasdynamiek centraal staan.
- In de daaropvolgende leerperiodes vertrekken we steeds vanuit de actuele beginsituatie van de leerling, zodat elke leerling op eigen tempo kan ontwikkelen.
Na elke leerperiode ontvangen leerlingen een rapport met feedback om hun voortgang en groeikansen in kaart te brengen. In december en juni evalueren we via examens het bereiken van de leerdoelen, met een bijhorende attestering per leerjaar.
Projectmatig leren
Naast de vakken, modules en GoLeLe, werken we met levensechte projecten waarin leerdoelen uit verschillende vakken en kerncompetenties samenkomen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof op een uitdagende en praktijkgerichte manier kunnen verwerken.
Enkele centrale thema’s doorheen het schooljaar zijn:
- Welkomstweek – Aandacht voor groepsvorming en sociale integratie.
- Gezondheidsproject – Leren over een gezonde levensstijl en welzijn.
- Duurzaamheidsproject – Bewustzijn creëren rond milieu en ecologische verantwoordelijkheid.
- Veiligheidsproject – Inzicht in veiligheidsregels en preventie.
- Antipestproject – Samen werken aan een positieve en veilige klasomgeving.
Door deze brede aanpak ontwikkelen leerlingen niet alleen kennis, maar ook sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en een kritische blik op de wereld. Zo bereiden we hen optimaal voor op de volgende stap in hun leertraject!
Verschil met andere richtingen
ADI-lesmethode
Onze aanpak in de eerste graad A-stroom onderscheidt zich door een sterke focus op actieve instructie en differentiatie. In vergelijking met andere studierichtingen leggen we de nadruk op de ADI-lesmethode (Activerende Directe Instructie), waarmee we het leerproces nog beter afstemmen op de noden van elke leerling.
Wat maakt onze aanpak uniek?
- Leerlingen krijgen duidelijke instructies en worden actief betrokken bij de les.
- De leerstof wordt in kleine stappen opgebouwd en meteen geoefend.
- Leerkrachten differentiëren en passen instructie aan op basis van de behoefte van de leerling.
Troeven van onze eerste graad
Onze school biedt meer dan alleen een sterke basisvorming. We zorgen ervoor dat elke leerling zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op vlak van leren als persoonlijke groei.
✅ Eigen plek op de campus
Je krijgt les in een modern gebouw waar alle lokalen op hetzelfde verdiep liggen en uitgerust zijn met modern meubilair. Daarnaast zorgt de eigen polyvalente ruimte en speelplaats ervoor dat onze jongeren zich echt thuis en veilig voelen. #welbevinden
✅ Middagactiviteiten
Tijdens de middagpauze stimuleren we de talenten van onze leerlingen door allerlei activiteiten aan te bieden. Het aanbod wordt in samenspraak met de jongeren bepaald, zodat het aansluit bij hun interesses. #participatie
✅ Studiehulpklas
Iedere middagpauze kunnen leerlingen terecht in onze studiehulpklas: ze kunnen er computers gebruiken, studietips vragen, huiswerk maken of samenwerken aan een opdracht. Tijdens de examenperiode organiseren we ook een examenstudie met begeleiding. #motivatie
✅ Huiskamerklas: de K@pstok
Onze huiskamerklas ‘de K@pstok’ is dé plek die thuis en school verbindt. Deze ontmoetingsplaats voor leerlingen, ouders en leraren legt de focus op ontmoeten, leren en beleven. #maatschappelijke meerwaarde
✅ Leerlingenraad Think 2
De leerlingenraad Think 2 bestaat uit Denktanks. Deze denktanks organiseren activiteiten en denken mee na over de verdere uitbouw van onze school. #participatie
✅ Themadagen en -activiteiten
Het team eerste graad organiseert elk trimester themadagen en activiteiten zoals:
- Ontmoetingsdagen
- Halloweentocht
- Winterfeest
- Valentijnfeest
- Excursies
- En nog zoveel meer!
Deze activiteiten zorgen voor een sterke groepssfeer, motivatie en betrokkenheid bij de school. #motivatie #welbevinden
Onze eerste graad is dus méér dan enkel les volgen: het is een plek waar leerlingen groeien, ontdekken en zichzelf kunnen zijn! 🎯
Toekomstmogelijkheden
Na het behalen van een A-attest in 2A kunnen leerlingen doorstromen naar alle mogelijke studierichtingen in het derde jaar, ongeacht de gekozen basisoptie in 2A. Dit betekent dat de keuze die een leerling in het tweede jaar maakt geen beperkingen oplegt voor de verdere studieloopbaan. De basisopties helpen enkel om te proeven van een bepaald studiedomein, maar alle finaliteiten en studierichtingen blijven open.
De drie finaliteiten in de tweede graad
Bij de start van de tweede graad kiest een leerling in het derde leerjaar voor een studierichting binnen één van de drie finaliteiten, afhankelijk van hun interesses, competenties en toekomstplannen:
De drie finaliteiten in de tweede graad
✅ Doorstroomfinaliteit (D-finaliteit)
- Richt zich op leerlingen die willen verder studeren in het hoger onderwijs (professionele of academische bachelor).
- De nadruk ligt op theoretische vorming, kritisch denken en probleemoplossend leren.
✅ Dubbele finaliteit (D/A-finaliteit)
- Biedt een evenwicht tussen theorie en praktijk.
- Geeft leerlingen de mogelijkheid om na de derde graad zowel verder te studeren als meteen te gaan werken.
✅ Arbeidsmarktfinaliteit (A-finaliteit)
- Gericht op leerlingen die direct inzetbaar willen zijn op de arbeidsmarkt na de derde graad.
- De focus ligt op praktijkgericht leren en werkplekleren (stages en werkervaring in echte bedrijven).
Next Level: Brede keuzemogelijkheden binnen GO! Next
Via Next Level ontdekken leerlingen het volledige studieaanbod van alle GO! Next-scholen in Hasselt. Op deze onderwijscampus worden alle leerlingen maximaal ondersteund om de juiste studiekeuze te maken. Dankzij de nabijheid van hogescholen, universiteiten en opleidingscentra wordt de overgang naar verdere studies of de arbeidsmarkt optimaal begeleid.
Bovendien zorgt ons uitgebreide netwerk met bedrijven, stageplaatsen en sectoren ervoor dat leerlingen een realistische voorbereiding op hun toekomst krijgen. We brengen de maatschappij actief binnen in onze klaspraktijk, waardoor leerlingen praktische ervaring en inzichten opdoen die hen helpen bij hun verdere studieloopbaan.
Welke finaliteit een leerling ook kiest, bij GO! Next staan talentontwikkeling, persoonlijke groei en toekomstgericht onderwijs centraal!
Leerlingenprofiel
De leerlingen in 1A en 2A zijn jongeren die klaar zijn om hun talenten en interesses verder te verkennen binnen een brede algemene vorming. Ze bouwen voort op de leerstof en vaardigheden uit het basisonderwijs en worden begeleid in hun groei naar zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en het maken van keuzes voor hun verdere schoolloopbaan.
Kenmerken van een leerling in 1A
Een leerling in 1A:
✅ Heeft een getuigschrift van het basisonderwijs.
✅ Heeft een nieuwsgierige en open houding ten opzichte van verschillende vakken en leergebieden.
✅ Ontwikkelt studievaardigheden en leert hoe hij/zij het beste studeert.
✅ Krijgt de kans om te proeven van verschillende interessegebieden via projectwerk en keuzemodules.
✅ Wordt gestimuleerd om zelfstandig te leren en samen te werken.
✅ Wordt ondersteund in het leren plannen en structureren van taken en opdrachten.
Kenmerken van een leerling in 2A
Een leerling in 2A:
✅ Heeft in een brede basis gelegd en verdiept zich nu verder in een specifieke basisoptie.
✅ Heeft een beter zicht op eigen interesses, sterktes en groeipunten.
✅ Leert bewuster keuzes maken en bereidt zich voor op een studierichting in de tweede graad.
✅ Wordt aangemoedigd om kritisch na te denken en probleemoplossend te werken.
✅ Verfijnt zijn/haar studievaardigheden en zelfstandigheid om sterker te staan in de tweede graad.
✅ Neemt actief deel aan projectmatig werken en themadagen die bijdragen aan maatschappelijke betrokkenheid.
Vaardigheden en competenties
In de eerste graad A-stroom werken leerlingen aan een brede basis van vaardigheden en competenties die hen niet alleen ondersteunen in hun leerproces, maar ook voorbereiden op hun toekomst. Binnen ons onderwijsaanbod krijgen ze de kans om deze vaardigheden te ontwikkelen door middel van actieve werkvormen, projectmatig werken en differentiatie via de ADI-lesmethode.
Cognitieve en studievaardigheden
📚 Leren leren – Ontwikkelen van effectieve studiemethodes, plannen en structureren van leerstof.
💡 Probleemoplossend denken – Aan de hand van STEM-projecten, onderzoekend leren en praktijkopdrachten.
🔍 Kritisch en analytisch denken – Inzicht krijgen in informatie, verbanden leggen en reflecteren over leerprocessen.
📝 Taalvaardigheid – Sterke focus op Nederlands, Engels en Frans, waarbij communicatievaardigheden worden versterkt.
Sociale en persoonlijke vaardigheden
🤝 Samenwerken – Leren functioneren in groep, werken aan gezamenlijke projecten en rekening houden met anderen.
🌍 Maatschappelijke betrokkenheid – Werken aan projecten rond duurzaamheid, burgerschap en welzijn.
🎯 Zelfstandigheid en verantwoordelijkheidszin – Stimuleren van initiatiefname en het nemen van verantwoordelijkheid over eigen leerproces.
💪 Doorzettingsvermogen en veerkracht – Leren omgaan met uitdagingen en groeien in zelfvertrouwen.
Digitale en praktische vaardigheden
💻 Digitale geletterdheid – Gebruik van digitale tools, kritisch omgaan met informatie en ICT-vaardigheden ontwikkelen.
🛠 Creatief en innovatief denken – Ontwerpen en experimenteren binnen Design, STEM en IT.
📈 Ondernemingszin en financieel inzicht – Basisprincipes van economie en ondernemerschap ontdekken binnen Business.
Lessentabel van de 1ste graad A-stroom
Vak(ken) | 1A | 2A |
---|---|---|
BASISVORMING | 27 | 25 |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 5 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Geschiedenis inclusief burgerschap | 1 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Economie | 1 | - |
Natuurwetenschappen, ruimtelijk bewustzijn en techniek | 5 | 5 |
Toegepaste informatica | 1 | - |
Cultuur | 2 | - |
BASISTOPTIE (keuze) | - | 5 |
Business (Economie en organisatie) | - | 5 |
Care (Maatschappij en welzijn) | - | 5 |
STEM-IT (STEM-Wetenschappen) | - | 5 |
Design (STEM-Technieken) | - | 5 |
NEXT LEVEL | 5 | 2 |
Modules | 4 | - |
GoLeLe | 1 | 2 |
Totaal | 32 | 32 |
Veelgestelde vragen (FAQ) over de eerste graad A-stroom
Je krijgt een brede algemene vorming en een sterke basis om later een studierichting te kiezen in de tweede graad.
1A is bedoeld voor leerlingen die de basisvorming uit het lager onderwijs vlot beheersen en zich willen voorbereiden op een brede waaier aan studierichtingen in de tweede graad.
1B is praktijkgerichter en legt de nadruk op basisvaardigheden.
Je krijgt een brede algemene vorming met vakken zoals:
📖 Nederlands – Taalvaardigheid, begrijpend lezen, spreken en schrijven.
➗ Wiskunde – Rekenkundige en probleemoplossende vaardigheden.
🗣 Frans & Engels – Moderne vreemde talen met focus op communicatie.
🔬 Natuurwetenschappen – Basisinzichten in biologie, fysica en chemie.
🌍 Geschiedenis & Aardrijkskunde – Inzicht in tijd, ruimte en de samenleving.
🛠 Techniek – Toepassen van wetenschappelijke principes en experimenteren.
🏃♂️ Lichamelijke opvoeding – Motorische vaardigheden, gezondheid en sport.
🖌 Artistieke vorming – Creativiteit, expressie en kunstbeleving.
🧠 Levensbeschouwing – Reflectie over waarden, normen en filosofische thema’s.
Daarnaast volg je:
🚀 Next Level – Hier werken we aan verdieping, verbreding en versterking van de leerstof, met aandacht voor studievaardigheden, zelfontwikkeling en loopbaancompetenties.
🔎 Modules ter voorbereiding op de basisopties in 2A – Proeven van Business, Care, Design & Business en STEM-IT.
Kerncompetenties die we in alle vakken ontwikkelen:
💻 Digitale vaardigheden – Kritisch en veilig omgaan met technologie en media.
🎯 Leercompetenties – Zelfstandig leren, plannen en studeren.
🤝 Sociale vaardigheden – Samenwerken, communicatie en groepsdynamiek.
🧭 Loopbaancompetenties – Reflecteren over talenten en interesses voor de toekomst.
Door deze brede en praktijkgerichte aanpak ontwikkelen leerlingen niet alleen vakkennis, maar ook de vaardigheden en attitudes die hen helpen in hun verdere schoolloopbaan en maatschappelijke toekomst!
Na de eerste graad kun je kiezen uit alle richtingen in het derde jaar, binnen één van de drie finaliteiten:
- Doorstroomfinaliteit (D-finaliteit) → Bereidt je voor op universitair of hoger onderwijs.
- Dubbele finaliteit (D/A-finaliteit) → Combineert theorie en praktijk, met opties voor verder studeren in hoger onderwijs of werken.
- Arbeidsmarktfinaliteit (A-finaliteit) → Praktijkgericht, met focus op directe instroom in de arbeidsmarkt.
De studiehulpklas is elke middagpauze open. Je kan er huiswerk maken, afdrukken of studietips krijgen. Tijdens de examenperiode organiseren we extra studiebegeleiding.