Level 1 - B-stroom
Overzicht van de studierichting
De eerste graad B-stroom in het secundair onderwijs helpt je om de overstap van de basisschool naar het middelbaar onderwijs te maken op een manier die bij jou past. In de B-stroom leer je vooral door te doen. Je krijgt een sterke basis in algemene vakken, gecombineerd met praktische en technische vaardigheden. Zo ontdek je waar je talenten en interesses liggen.
In het eerste jaar B-stroom (1B) krijg je een persoonlijke aanpak die jou helpt groeien. De nadruk ligt op het versterken van je basisvaardigheden en het ontwikkelen van je talenten. Je leert al doende en krijgt de kans om dingen uit te proberen in verschillende vakken en projecten.
In het tweede jaar B-stroom (2B) kun je kiezen uit basisopties die aansluiten bij jouw interesses. Je krijgt meer praktijklessen en leert stap voor stap wat je graag doet en waar je goed in bent. Zo ben je goed voorbereid om een studierichting te kiezen in de tweede graad die bij jou past.
De eerste graad B-stroom is dus een leerperiode waarin je niet alleen groeit in kennis, maar ook in zelfvertrouwen. Door te leren in de praktijk ontdek je waar je energie van krijgt en hoe je jouw toekomst kunt vormgeven!
De vernieuwde eerste graad secundair onderwijs is in onze school duidelijk ingeburgerd. Ons team staat klaar om samen met jouw kind talenten te ontdekken vanuit de nieuwe leerdoelen.
Je proeft van het brede aanbod van alle scholen van GO! Next. Onze school ligt middenin een scholencampus met een totaalaanbod van studierichtingen. Zo vormt ons onderwijs de eerste aanzet tot het expertenonderwijs van scholengroep GO! Next.
De uitgestelde studiekeuze tot eerste jaar tweede graad, geeft je de kans om juiste studiekeuzes te maken. De nabijheid van Hogescholen en Universiteit Hasselt maken een vlotte overgang naar het hoger onderwijs. Onze unieke ligging maakt samenwerkingen met stageplaatsen en bedrijven in Hasselt vanzelfsprekend.
Doel opleiding
De eerste graad B-stroom helpt leerlingen stap voor stap ontdekken waar hun talenten en interesses liggen. In 1B ligt de focus op het versterken van basisvaardigheden en het leren in de praktijk. Via verschillende modules maken leerlingen op een hands-on manier kennis met diverse vakgebieden. Dit helpt hen om in 2B een basisoptie te kiezen die aansluit bij hun interesses en toekomstmogelijkheden.
Hieronder vind je een overzicht van hoe we dit aanpakken in onze school:
In 1B krijgen leerlingen de kans om te proeven van verschillende domeinen via praktijkgerichte modules:
- Care – Kennismaking met de basisprincipes van lichaamsverzorgingstechnieken.
- Care – Inleiding tot zorg en welzijn, met focus op sociale vaardigheden en basiszorg.
- Design – Creatieve ontwikkeling en kennismaking met ontwerptechnieken.
- Business – Basisbegrippen uit de economie en ondernemerschap verkennen.
- STEM – Hands-on kennismaking met technologie, mechanische technieken en constructie.
In 2B bouwen leerlingen verder op hun interesses door een basisoptie te kiezen. Ze hebben hier twee mogelijkheden:
- Een combinatie van verschillende basisopties (Business – Care – Design), waarbij ze verschillende domeinen blijven verkennen.
- Enkel STEM: voor leerlingen met een sterke interesse in techniek en technologie. Deze richting bereidt hen voor op studierichtingen zoals Hout, Auto, Mechanica en andere technische vakgebieden in de tweede graad.
Inhoud opleiding
In de eerste graad B-stroom krijgen leerlingen een stevige basisvorming met focus op vakgerichte sleutelcompetenties en kerncompetenties, zoals digitale vaardigheden, probleemoplossend denken, leercompetenties en samenwerken. Onze vakexperts begeleiden leerlingen bij het verkennen, oefenen en evalueren van deze competenties, zodat ze stap voor stap groeien in hun leerproces.
Naast vakken, zoals PAV, talen, Toegepaste informatica, bieden we extra ondersteuning en verdieping via het vak GoLeLe. Hier krijgen leerlingen de kans om hun competenties te verdiepen, te verbreden en te versterken met het oog op hun verdere onderwijsloopbaan.
Leren in stappen: van start tot evaluatie
Iedere leerperiode in de B-stroom start met een vaststelling van de beginsituatie. Dit betekent dat we elke leerling goed leren kennen en onderzoeken welke talenten en groeikansen er zijn.
- In de eerste leerperiode gebeurt dit tijdens de ontmoetingsdagen en de sleep-over, waar beginsituatietoetsen, teambuilding en klasdynamiek centraal staan.
- In de daaropvolgende leerperiodes vertrekken we steeds vanuit de actuele beginsituatie van de leerling, zodat elke leerling op eigen tempo kan ontwikkelen.
Na elke leerperiode ontvangen leerlingen een rapport met feedback om hun voortgang en groeikansen in kaart te brengen.
Projectmatig leren
Naast de vakken, modules en GoLeLe, werken we met levensechte projecten waarin leerdoelen uit verschillende vakken en kerncompetenties samenkomen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof op een uitdagende en praktijkgerichte manier kunnen verwerken.
Enkele centrale thema’s doorheen het schooljaar zijn:
- Welkomstweek – Aandacht voor groepsvorming en sociale integratie.
- Gezondheidsproject – Leren over een gezonde levensstijl en welzijn.
- Duurzaamheidsproject – Bewustzijn creëren rond milieu en ecologische verantwoordelijkheid.
- Veiligheidsproject – Inzicht in veiligheidsregels en preventie.
- Antipestproject – Samen werken aan een positieve en veilige klasomgeving.
Door deze brede aanpak ontwikkelen leerlingen niet alleen kennis, maar ook sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en een kritische blik op de wereld. Zo bereiden we hen optimaal voor op de volgende stap in hun leertraject!
Verschil met andere richtingen
ADI-lesmethode
Onze aanpak in de eerste graad B-stroom onderscheidt zich door een sterke focus op actieve instructie en differentiatie. In vergelijking met andere studierichtingen leggen we de nadruk op de ADI-lesmethode (Activerende Directe Instructie), waarmee we het leerproces nog beter afstemmen op de noden van elke leerling.
Wat maakt onze aanpak uniek?
- Leerlingen krijgen duidelijke instructies en worden actief betrokken bij de les.
- De leerstof wordt in kleine stappen opgebouwd en meteen geoefend.
- Leerkrachten differentiëren en passen instructie aan op basis van de behoefte van de leerling.
Troeven van onze eerste graad
Onze school biedt meer dan alleen een sterke basisvorming. We zorgen ervoor dat elke leerling zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op vlak van leren als persoonlijke groei.
✅ Eigen plek op de campus
Je krijgt les in een modern gebouw waar alle lokalen op hetzelfde verdiep liggen en uitgerust zijn met modern meubilair. Daarnaast zorgt de eigen polyvalente ruimte en speelplaats ervoor dat onze jongeren zich echt thuis en veilig voelen. #welbevinden
✅ Middagactiviteiten
Tijdens de middagpauze stimuleren we de talenten van onze leerlingen door allerlei activiteiten aan te bieden. Het aanbod wordt in samenspraak met de jongeren bepaald, zodat het aansluit bij hun interesses. #participatie
✅ Studiehulpklas
Iedere middagpauze kunnen leerlingen terecht in onze studiehulpklas: ze kunnen er computers gebruiken, studietips vragen, huiswerk maken of samenwerken aan een opdracht. Tijdens de examenperiode organiseren we ook een examenstudie met begeleiding. #motivatie
✅ Huiskamerklas: de K@pstok
Onze huiskamerklas ‘de K@pstok’ is dé plek die thuis en school verbindt. Deze ontmoetingsplaats voor leerlingen, ouders en leraren legt de focus op ontmoeten, leren en beleven. #maatschappelijke meerwaarde
✅ Leerlingenraad Think 2
De leerlingenraad Think 2 bestaat uit Denktanks. Deze denktanks organiseren activiteiten en denken mee na over de verdere uitbouw van onze school. #participatie
✅ Themadagen en -activiteiten
Het team eerste graad organiseert elk trimester themadagen en activiteiten zoals:
- Ontmoetingsdagen
- Halloweentocht
- Winterfeest
- Valentijnfeest
- Excursies
- En nog zoveel meer!
Deze activiteiten zorgen voor een sterke groepssfeer, motivatie en betrokkenheid bij de school. #motivatie #welbevinden
Onze eerste graad is dus méér dan enkel les volgen: het is een plek waar leerlingen groeien, ontdekken en zichzelf kunnen zijn! 🎯
Toekomstmogelijkheden
Na het behalen van een getuigschrift in 2B hebben leerlingen meerdere doorgroeimogelijkheden in de tweede graad. De keuze basisoptie die een leerling in 2B maakt, helpt hen ontdekken welke richting het beste bij hen past, maar legt geen definitieve beperkingen op.
Na het afronden van het tweede leerjaar B-stroom (2B) kunnen leerlingen in het derde jaar doorstromen naar een studierichting binnen de:
✅ Doorstroomfinaliteit (D-finaliteit – ASO, KSO, TSO)
✅ Dubbele finaliteit (D/A-finaliteit – KSO, TSO)
✅ Arbeidsmarktfinaliteit (A-finaliteit – BSO)
Mogelijke studiekeuzes in de tweede graad
Bij de start van de tweede graad kiezen leerlingen een studierichting binnen een finaliteit die aansluit bij hun talenten, competenties en toekomstplannen.
✅ Doorstroomfinaliteit (D-finaliteit – ASO, KSO, TSO)
- Gericht op leerlingen die later verder willen studeren in het hoger onderwijs (professionele of academische bachelor).
- De nadruk ligt op theoretische vorming, kritisch denken en probleemoplossend leren.
- Leerlingen uit 2B kunnen doorstromen naar een richting binnen deze finaliteit indien ze de opstroomoptie hebben gevolgd of met een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad.
✅ Dubbele finaliteit (D/A-finaliteit – KSO, TSO)
- Biedt een evenwicht tussen theorie en praktijk.
- Geeft leerlingen de mogelijkheid om na de derde graad zowel verder te studeren als meteen te gaan werken.
- Leerlingen uit 2B kunnen doorstromen naar deze finaliteit als ze de opstroomoptie of een combinatie van basisopties met de opstroomoptie hebben gevolgd, of mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad.
✅ Arbeidsmarktfinaliteit (A-finaliteit – BSO)
- Gericht op leerlingen die direct inzetbaar willen zijn op de arbeidsmarkt na de derde graad.
- De focus ligt op praktijkgericht leren en werkplekleren (stages en werkervaring in echte bedrijven).
- Voor leerlingen die in 2B een basisoptie volgden die voorbereidt op een arbeidsmarktgerichte studierichting.
Next Level: Brede keuzemogelijkheden binnen GO! Next
Via Next Level ontdekken leerlingen het volledige studieaanbod van alle GO! Next-scholen in Hasselt. Op deze onderwijscampus worden alle leerlingen maximaal ondersteund om de juiste studiekeuze te maken. Dankzij de nabijheid van hogescholen, universiteiten en opleidingscentra wordt de overgang naar verdere studies of de arbeidsmarkt optimaal begeleid.
Bovendien zorgt ons uitgebreide netwerk met bedrijven, stageplaatsen en sectoren ervoor dat leerlingen een realistische voorbereiding op hun toekomst krijgen. We brengen de maatschappij actief binnen in onze klaspraktijk, waardoor leerlingen praktische ervaring en inzichten opdoen die hen helpen bij hun verdere studieloopbaan.
Welke finaliteit een leerling ook kiest, bij GO! Next staan talentontwikkeling, persoonlijke groei en toekomstgericht onderwijs centraal!
Leerlingenprofiel
De B-stroom is er voor leerlingen die graag al doende leren en baat hebben bij een praktijkgerichte aanpak. In deze onderwijsvorm krijgen leerlingen de kans om zich te ontwikkelen op hun eigen tempo, met extra aandacht voor basisvaardigheden en ondersteuning waar nodig.
Kenmerken van een leerling in de B-stroom:
✅ Leren door te doen: Praktijkgerichte lessen waarin leerlingen werken met hun handen en meteen toepassen wat ze leren.
✅ Stap voor stap groeien: Extra ondersteuning bij basisvaardigheden zoals taal, rekenen en probleemoplossend denken.
✅ Aandacht voor talenten: Leerlingen ontdekken hun sterke kanten via hands-on modules en praktijkvakken.
✅ Persoonlijke begeleiding: Begeleiding op maat om elke leerling te helpen bij het kiezen van een studierichting die bij hen past.
✅ Voorbereiding op de toekomst: Gericht op zowel doorstroom naar de arbeidsmarkt als verdere studiemogelijkheden in de tweede graad.
Vaardigheden en competenties
In de eerste graad B-stroom werken leerlingen aan vaardigheden en competenties die hen ondersteunen in hun leerproces en voorbereiden op de toekomst. In ons onderwijsaanbod staat leren door te doen centraal. Leerlingen ontwikkelen hun talenten via praktijkgerichte opdrachten, hands-on projecten en een aanpak op maat.
Praktische en technische vaardigheden
🛠 Handvaardigheid en techniek – Leren werken met gereedschap en materialen in verschillende domeinen zoals hout, mechanica en zorg.
⚙️ Probleemoplossend denken in de praktijk – Oplossingen zoeken via realistische opdrachten, technische uitdagingen en projectwerk.
📐 Ruimtelijk en technisch inzicht – Plannen leren lezen, eenvoudige constructies maken en inzicht krijgen in praktische toepassingen.
🔩 Mechanisch en motorisch vaardig zijn – Basisprincipes van techniek toepassen in verschillende vakgebieden zoals STEM en zorg.
Sociale en persoonlijke vaardigheden
🤝 Samenwerken en teamwerk – Leren functioneren in groep, samenwerken aan praktijkopdrachten en rekening houden met anderen.
🌍 Maatschappelijke betrokkenheid – Basisinzicht in zorg, welzijn en duurzaamheid ontwikkelen via praktijkgerichte projecten.
🎯 Doorzettingsvermogen en veerkracht – Leren omgaan met uitdagingen, feedback gebruiken om beter te worden en zelfvertrouwen opbouwen.
📝 Communicatievaardigheden – Basisvaardigheden in mondelinge en schriftelijke communicatie ontwikkelen, aangepast aan de praktijk.
Digitale en ondernemende vaardigheden
💻 Digitale geletterdheid – Basisvaardigheden in het gebruik van digitale tools en ICT om opdrachten uit te voeren.
💡 Creativiteit en innovatie – Nieuwe ideeën bedenken en experimenteren binnen Design, STEM en praktijkgerichte vakken.
📈 Ondernemingszin en verantwoordelijkheidsgevoel – Leren initiatief nemen, zelfstandig beslissingen maken en verantwoordelijkheid dragen voor eigen opdrachten.
Lessentabel van de 1ste graad B-stroom
Vak(ken) | 1B | 2B |
---|---|---|
BASISVORMING | 27 | 19 |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project Algemene Vakken | 12 | 11 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 1 | 1 |
Techniek | 5 | - |
Cultuur | 2 | - |
Toegepaste informatica | 1 | 1 |
BASISOPTIE (keuze) | - | 10 |
Business - Care - Design (mix) | - | 10 |
- Economie en organisatie | - | |
- Maatschappij en welzijn | - | |
- Kunst en creatie | - | |
STEM-Technieken | 10 | |
NEXT LEVEL | 5 | 3 |
Modules | 4 | - |
GoLeLe | 1 | 3 |
Totaal | 32 | 32 |
Veelgestelde vragen (FAQ) over de eerste graad B-stroom
De B-stroom is bedoeld voor leerlingen die liever leren door te doen en baat hebben bij een praktijkgerichte aanpak. Hier ligt de nadruk op het versterken van basisvaardigheden en het ontwikkelen van talenten via praktijkgerichte opdrachten. De B-stroom bereidt je stap voor stap voor op een studierichting in de tweede graad die aansluit bij jouw interesses en mogelijkheden.
1A is bedoeld voor leerlingen die de basisvorming uit het lager onderwijs vlot beheersen en zich willen voorbereiden op een brede waaier aan studierichtingen in de tweede graad.
1B is praktijkgerichter en legt de nadruk op basisvaardigheden.
In 1B en 2B krijg je een mix van algemene vakken en praktijkgerichte lessen, zodat je niet alleen kennis opdoet, maar ook leert door te doen.
📚 Project Algemene Vakken (PAV) – Een combinatie van Nederlands, wiskunde, mens en maatschappij, met een focus op functionele basisvaardigheden.
🗣 Engels & Frans – Basiscommunicatie in vreemde talen.
🎭 Cultuur – Inzicht in kunst, muziek, media en maatschappij.
🏃♂️ Lichamelijke opvoeding (LO) – Motorische vaardigheden, gezondheid en beweging.
⚙️ Techniek – Ontdekken van technologie, constructie en toepassingen in de praktijk.
🧠 Levensbeschouwing – Reflecteren over waarden, normen en maatschappelijke thema’s.
💻 Toegepaste informatica – Basisvaardigheden in digitale tools, ICT en mediawijsheid.
🚀 GoLeLe (GO! Leren Leren) – Leren plannen, organiseren en effectief studeren.
Daarnaast volg je praktijkmodules en basisopties, waarin je kunt proeven van verschillende vakgebieden:
🛠 Care (Haarzorg) – Basisprincipes van verzorgingstechnieken.
🤲 Care (Zorg en welzijn) – Inleiding tot sociale vaardigheden en basiszorg.
🎨 Design (Decor en etalage) – Creatief leren ontwerpen en vormgeven.
📦 Business (Organisatie en logistiek) – Basisbegrippen uit de economie en ondernemerschap.
⚙️ STEM – Kennismaking met techniek, mechanica en digitale toepassingen.
Kerncompetenties die we in alle vakken ontwikkelen:
💻 Digitale vaardigheden – Kritisch en veilig omgaan met technologie en media.
🎯 Leercompetenties – Zelfstandig leren, plannen en studeren.
🤝 Sociale vaardigheden – Samenwerken, communicatie en groepsdynamiek.
🧭 Loopbaancompetenties – Reflecteren over talenten en interesses voor de toekomst.
Door deze brede en praktijkgerichte aanpak ontwikkelen leerlingen niet alleen vakkennis, maar ook de vaardigheden en attitudes die hen helpen in hun verdere schoolloopbaan en maatschappelijke toekomst!
Na de eerste graad in de B-stroom kun je kiezen uit verschillende studierichtingen in het derde jaar, afhankelijk van je interesses en mogelijkheden.
✅ Doorstroomfinaliteit (D-finaliteit – ASO, KSO, TSO)
→ Bereidt je voor op hoger onderwijs.
→ Toelatingsvoorwaarden:
- Je hebt de opstroomoptie gevolgd of een combinatie van basisopties met de opstroomoptie.
- Indien je een andere basisoptie hebt gevolgd, is een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad vereist.
✅ Dubbele finaliteit (D/A-finaliteit – KSO, TSO)
→ Een combinatie van theorie en praktijk, met opties voor verder studeren of werken.
→ Toelatingsvoorwaarden:
- Je hebt de opstroomoptie gevolgd of een combinatie van basisopties met de opstroomoptie.
- Indien je een andere basisoptie hebt gevolgd, is een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad vereist.
✅ Arbeidsmarktfinaliteit (A-finaliteit – BSO)
→ Praktijkgericht, met focus op directe instroom in de arbeidsmarkt.
→ Geen specifieke toelatingsvoorwaarden vanuit de B-stroom.
De studiehulpklas is elke middagpauze open. Je kan er huiswerk maken, afdrukken of studietips krijgen. Tijdens de examenperiode organiseren we extra studiebegeleiding.