Maatschappij & welzijn
Als je oplossingsgericht kan denken komt de creativiteit vanzelf
Situering in het aanbod
Maatschappij en welzijn is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifiek gedeelte. In deze studierichting is het belangrijk dat je goed observeert, reflecteert en communicatieve en sociale vaardigheden leert.
Inhoud
Je legt de focus op gezondheidsbevordering en op het uitvoeren van huishoudelijke taken binnen een gezinscontext.
- Je oriënteert je op activiteiten in zorg en welzijn
- Je geeft aandacht aan maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen in de samenleving.
- Je leert over waarneming en beweging (toegepaste fysiologie en anatomie)
- Je ziet de basis van ontwikkelingspsychologie en opvoedkunde.
- Je houdt rekening met alle aspecten van het mens zijn en bekijkt hoe je voor anderen kan zorgen of mensen kan begeleiden binnen de context van het gezin. Het is belangrijk dat je oog hebt voor de wensen, de behoeftes, de mogelijkheden en de beperkingen van kinderen, jongeren en volwassenen.
- Je leert over de ontwikkeling van de mens, over het gedrag en over de plaats van de mens in de maatschappij. Wat je leert, pas je toe op concrete opvoedingssituaties.
- Sociale en communicatieve vaardigheden zijn bij wat je leert erg belangrijk
- Je leert ondersteunende vaardigheden m.b.t. activiteiten in het dagelijkse leven en het aanbieden van activiteiten en vrije tijd.
Leerlingenprofiel
Je hebt brede interesse in de mens en maatschappij.
Na de 2de graad
Logische vervolgopleidingen zijn:
- gezondheidszorg
- opvoeding – begeleiding
Toekomstperspectieven:
- voorbereiding op het hoger onderwijs master en bachelor
- werken in de gezondheids- en welzijnssector
Lessentabel
Vak | 3CMW | 4CMW | |
---|---|---|---|
Basisvorming | |||
Levensbeschouwing | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 3 | |
Frans | 2 | 2 | |
Engels | 2 | 2 | |
Historisch bewustzijn Burgerschap | 1 | 2 | |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | |
Wiskunde | 3 | 3 | |
Natuurwetenschappen inclusief technologie | 2 | 2 | |
Economische en financiële competenties | - | 1 | |
Cultureel bewustzijn en culturele expressie | 1 | - | |
Specifiek gedeelte | |||
Fysiologie en anatomie | 1 | 1 | |
Generieke competenties | 1 | 2 | |
Indirecte zorg en voeding | 3 | 3 | |
Gezondheid, zorg en welzijn | 3 | 2 | |
(Ped)agogische handelen | 4 | 4 | |
Totaal | 32 | 32 |