Wereldklas (OKAN) – Onthaalonderwijs in Hasselt & Heusden-Zolder
Wat is de Wereldklas?
De Wereldklas van GO! Next Level X is een onthaaltraject voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) die de Nederlandse taal willen leren en integreren in het Vlaamse onderwijs. In onze OKAN zetten we sterk in op taalverwerving, zelfredzaamheid en maatschappelijke integratie.
Onze aanpak is individueel afgestemd op het leertempo van elke leerling en vertrekt vanuit de maatschappelijke leefwereld. Door middel van een doelenrapport, waarin de taalontwikkeling wordt opgevolgd aan de hand van pictogrammen (Start – Op weg – Finish) en feedback door de vakleerkrachten op taaltaken, wordt de vooruitgang van elke leerling nauwgezet opgevolgd.
De Wereldklas biedt niet alleen intensieve taalondersteuning, maar bereidt leerlingen ook actief voor op hun toekomstige schoolloopbaan in het reguliere onderwijs. Via oriëntatieweken en vakintegratie maken ze kennis met verschillende studierichtingen binnen de scholengroep GO! Next, zodat ze een doordachte keuze kunnen maken voor hun verdere studies.
Daarnaast krijgen de leerlingen begeleiding van een vervolgschoolcoach, die hen zowel tijdens als na het onthaaljaar ondersteunt bij hun overstap naar een nieuwe school. Dit garandeert een vlotte doorstroming en zorgt ervoor dat elke leerling een schoolloopbaan op maat krijgt. Deze ondersteuning krijgt de vorm van:
- begeleiding in het studiekeuzeproces
- begeleiden van integratiestages in het regulier onderwijs met oog op doorstroom na OKAN
De Wereldklas is meer dan een taalbad: het is een stimulerende leeromgeving waarin leerlingen worden klaargestoomd om zelfstandig en actief deel te nemen aan de maatschappij, met aandacht voor burgerschapsvorming, arbeidsmarktgerichte competenties en intercultureel samenleven.
Met vestigingen in Hasselt en Heusden-Zolder biedt de Wereldklas een sterke, innovatieve en warme leeromgeving waarin leerlingen optimaal begeleid worden op hun weg naar een succesvolle toekomst.
Onze troeven in de Wereldklas
Hieronder vind je meer informatie over de werking, inhoud en mogelijkheden binnen de Wereldklas:
Doel opleiding
De Wereldklas van GO! Next Level X maakt deel uit van het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) en werkt volgens de ontwikkelingsdoelen OKAN. Deze doelen richten zich op:
- Taalvaardigheid Nederlands: een functionele en zelfredzame taalbeheersing ontwikkelen.
- Leren leren: studievaardigheden opbouwen die nodig zijn voor verdere schoolloopbanen.
- Oriënteren en doorstromen: leerlingen begeleiden naar een geschikte vervolgopleiding.
- Sociale integratie en burgerschap: een actieve rol in de samenleving leren opnemen.
In onze Wereldklas kiezen we voor een (taal)taakgerichte leerlijn, waarbij leerlingen door actieve taalgebruikssituaties groeien in hun communicatieve vaardigheden. De complexiteit van het taalgebruik wordt stelselmatig verhoogd, zodat leerlingen op een natuurlijke manier leren omgaan met de Nederlandse taal in verschillende contexten.
Wat betekent taakgericht werken in de Wereldklas?
Bij taakgericht werken vertrekken we steeds vanuit betekenisvolle taken die aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Dit betekent dat:
- Leren gebeurt in een functionele context: de taal wordt niet enkel als schoolvak aangeboden, maar geïntegreerd in concrete situaties zoals het voeren van een gesprek, het invullen van formulieren of het maken van een presentatie.
- Actieve participatie centraal staat: leerlingen krijgen opdrachten waarin ze de taal direct moeten gebruiken, bijvoorbeeld door samen te werken aan een project of een interview af te nemen.
- Taalsteun gradueel wordt afgebouwd: in het begin wordt veel ondersteuning geboden (visuele hulpmiddelen, voorbeeldzinnen, modeling), maar geleidelijk aan krijgen leerlingen meer zelfstandigheid om zelf te formuleren en communiceren.
- Reflectie en feedback essentieel zijn: leerlingen worden gestimuleerd om na te denken over hun taalgebruik en krijgen gerichte feedback om hun vaardigheden verder te ontwikkelen.
Door deze aanpak versterken we niet alleen de taalvaardigheid van onze leerlingen, maar ook hun zelfvertrouwen en zelfredzaamheid in de Nederlandse taal. Dit zorgt ervoor dat ze met een sterke basis de overstap naar het reguliere onderwijs kunnen maken en succesvol kunnen deelnemen aan de maatschappij.
Inhoud opleiding
In de Wereldklas van GO! Next Level X ligt de nadruk op een sterke taalbasis en de integratie van essentiële vaardigheden die leerlingen voorbereiden op een succesvolle doorstroom naar het reguliere onderwijs.
Nederlands voor Anderstalige Nieuwkomers (AN)
Het kernvak Nederlands voor Anderstalige Nieuwkomers richt zich op het aanleren van de Nederlandse taal met een focus op alledaagse taalhandelingen. Leerlingen leren:
- Zich uitdrukken in dagelijkse situaties zoals boodschappen doen, een gesprek voeren of een vraag stellen.
- Basisvaardigheden zoals luisteren, spreken, lezen en schrijven toepassen in functionele contexten.
- Woordenschat en grammatica verwerven via taakgericht en interactief leren.
Taalleerstrategieën en academische taalvaardigheid
Naast de basiscommunicatie werken we aan taalleerstrategieën die de academische taalverwerving stimuleren. Dit helpt leerlingen om de overstap naar het reguliere onderwijs vlot te maken. Dit omvat:
- Begrijpend lezen en vaktaal leren in verschillende schoolvakken.
- Strategieën om nieuwe woorden en complexe zinnen te begrijpen en te gebruiken.
- Zelfstandig leren en studietechnieken ontwikkelen om vakoverschrijdend succes te behalen.
Burgerschapsvorming en maatschappelijke integratie
In lijn met het pedagogisch project van de school en het GO! is burgerschapsvorming verweven in de lessen. Dit betekent dat we:
- Leerlingen laten kennismaken met de waarden en normen van een democratische samenleving.
- Werken rond duurzaam samenleven, filosofie, arbeidsmarktgerichtheid en communicatie als kerncompetenties.
- Hen voorbereiden op een actieve rol in de maatschappij door middel van praktijkgerichte opdrachten en projecten.
Deze geïntegreerde aanpak zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen taalvaardig, maar ook maatschappelijk weerbaar en zelfredzaam worden, zodat ze vol vertrouwen hun schoolloopbaan en toekomst in Vlaanderen kunnen verderzetten.
Verschil met andere richtingen
De Wereldklas verschilt fundamenteel van andere studierichtingen binnen het secundair onderwijs omdat het een onthaaltraject is dat volledig gericht is op de noden van anderstalige nieuwkomers. In tegenstelling tot reguliere studierichtingen, waar leerlingen instromen met een basiskennis van het Nederlands, ligt in de Wereldklas de focus op taalverwerving en integratie als essentiële opstap naar verdere studies of een beroepsopleiding.
Wat maakt de Wereldklas uniek?
- Taalgericht onderwijs – De lessen zijn niet enkel vakgericht, maar dienen in de eerste plaats om taalvaardigheid op te bouwen. De volledige leeromgeving is ingericht om leerlingen zo snel mogelijk zelfredzaam Nederlands te leren begrijpen, spreken, lezen en schrijven.
- Individuele leerlijn en tempo – Waar reguliere studierichtingen werken met vastgelegde eindtermen en een standaardcurriculum, wordt in de Wereldklas gedifferentieerd gewerkt op maat van de leerling. De nadruk ligt op persoonlijke vooruitgang, gemeten via een doelenrapport in plaats van klassieke cijfers.
- Focus op doorstroom – De Wereldklas is geen eindpunt, maar een springplank naar een volgende studierichting. Via oriëntatieweken en vakintegratie krijgen leerlingen de kans om verschillende richtingen te ontdekken en zich optimaal voor te bereiden op hun keuze voor het vervolgonderwijs.
- Burgerschapsvorming en maatschappelijke integratie – Waar traditionele studierichtingen voornamelijk gericht zijn op vakspecifieke competenties, integreert de Wereldklas een sterke leerlijn rond burgerschap, sociale integratie en praktische vaardigheden. Dit helpt leerlingen niet alleen op school, maar ook in het dagelijks leven en de bredere maatschappij.
- Begeleiding door een vervolgschoolcoach – In tegenstelling tot andere studierichtingen waar leerlingen zelfstandig hun traject doorlopen, krijgen leerlingen in de Wereldklas actieve begeleiding bij hun doorstroom naar het reguliere onderwijs. De vervolgschoolcoach ondersteunt zowel tijdens het onthaaljaar als bij de overstap naar een nieuwe school.
Toekomstmogelijkheden
Na het onthaaljaar in de Wereldklas (OKAN) maken leerlingen de overstap naar het reguliere onderwijs of een alternatieve onderwijs- of opleidingstraject. De keuze hangt af van verschillende factoren zoals leeftijd, taalvaardigheid, interesses en toekomstperspectieven. Dankzij de intensieve begeleiding binnen de Wereldklas krijgen leerlingen een traject op maat, zodat ze optimaal voorbereid worden op hun volgende stap. De klassenraad OKAN, in samenspraak met de vervolgschoolcoach, formuleert een advies in functie van dit vervolgtraject:
Overstap naar het regulier secundair onderwijs
De meeste leerlingen stromen na hun OKAN-jaar door naar een reguliere studierichting binnen het secundair onderwijs. Dit kan in verschillende onderwijsvormen:
- Doorstroomfinaliteit (D-finaliteit) → Voor leerlingen die later willen verder studeren in het universitair of hoger onderwijs.
- Dubbele finaliteit (D/A-finaliteit) → Voor leerlingen die een brede basis willen met de mogelijkheid om zowel verder te studeren in het hoger onderwijs als te werken.
- Arbeidsmarktfinaliteit (A-finaliteit) → Voor leerlingen die een opleiding volgen met directe toegang tot de arbeidsmarkt.
Tijdens het OKAN-jaar helpen oriëntatieweken en vakintegraties de leerlingen om een studierichting te kiezen die aansluit bij hun competenties en interesses.
Een OKAN-verlenging
Voor sommige leerlingen is één jaar OKAN niet voldoende om een stevige basis in het Nederlands op te bouwen. In specifieke gevallen kunnen ze een verlengd onthaaljaar volgen, waarin ze verder werken aan hun taalvaardigheid en studievaardigheden voordat ze doorstromen.
Overstap naar een Leren en Werken (duaal)-traject
Voor leerlingen vanaf 15 jaar (of 16 jaar zonder voorwaarden) die meer praktijkgericht willen leren, kan een duaal traject een goede keuze zijn. Dit betekent dat ze deeltijds werken en deeltijds naar school gaan, waarbij ze een beroep aanleren terwijl ze hun taalvaardigheid verder ontwikkelen.
Overgang naar een traject buiten het secundair onderwijs
In sommige gevallen kunnen leerlingen kiezen voor een ander traject, zoals:
- VDAB-opleidingen voor arbeidsmarktgerichte competenties en werkervaring.
- CVO (Centrum voor Volwassenenonderwijs) voor opleidingen zoals NT2 (Nederlands als Tweede Taal).
- Syntra-trajecten voor beroepsgerichte opleidingen en ondernemerschap.
Begeleiding door de vervolgschoolcoach
Om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen, worden leerlingen actief ondersteund door de vervolgschoolcoach. Die helpt bij:
- De keuze voor een geschikte studierichting of traject.
- De communicatie met de vervolgschool of opleidingsinstantie.
- Opvolging van de leerling na de overstap, inclusief begeleiding en advies.
Leerlingenprofiel
De Wereldklas van GO! Next Level X richt zich op anderstalige nieuwkomers (OKAN-leerlingen) die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen en extra ondersteuning nodig hebben om te kunnen doorstromen naar het reguliere onderwijs.
Toelatingsvoorwaarden volgens het OKAN-decreet
Een leerling wordt beschouwd als anderstalige nieuwkomer en kan als regelmatige leerling in het onthaaljaar toegelaten worden indien hij/zij voldoet aan alle volgende voorwaarden:
- Leeftijd: de leerling is op 31 december volgend op de start van het schooljaar minstens 12 jaar en nog geen 18 jaar
- Nieuwkomer: de leerling verblijft maximaal één jaar ononderbroken in België.
- Thuistaal: de leerling heeft niet het Nederlands als moedertaal of thuistaal.
- Taalvaardigheid: de leerling beheerst onvoldoende het Nederlands om de lessen in het reguliere onderwijs te kunnen volgen.
- Inschrijving in een Nederlandstalige school: de leerling is maximaal negen maanden (zonder juli en augustus) ingeschreven in een school met het Nederlands als onderwijstaal.
Daarnaast kunnen leerlingen die officieel verblijven in een open asielcentrum en aan de leeftijdsvoorwaarde voldoen, eveneens toegelaten worden tot het onthaaljaar.
Afwijkingen op de leeftijdsvoorwaarde
Gezien de huidige capaciteitsdruk in het onthaalonderwijs, kan de toelatingsklassenraad in bepaalde gevallen tijdelijk afwijken van de leeftijdsvoorwaarde voor:
- Jongere leerlingen: leerlingen die uiterlijk op 31 december volgend op de start van het schooljaar 11 jaar zijn geworden en starten na de krokusvakantie (sinds 1 januari 2023).
- Oudere leerlingen: leerlingen die op 31 december volgend op de start van het schooljaar 18 jaar zijn geworden én reeds ingeschreven waren in het onthaaljaar tijdens het voorgaande schooljaar. Dit laat hen toe om hun reeds gestarte traject verder te zetten.
Deze tijdelijke maatregel blijft geldig tot aan het einde van het schooljaar waarin richtlijn 2001/55/EG (met betrekking tot de Oekraïnecrisis) afloopt.
Voor wie is de Wereldklas niet bedoeld?
Het onthaalonderwijs is niet bestemd voor buitenlandse jongeren die in een Vlaamse school tijdelijk worden ingeschreven in het kader van een uitwisselingsprogramma. Zij worden niet beschouwd als regelmatige anderstalige nieuwkomers en kunnen niet deelnemen aan het onthaaljaar.
Wie zit er in de Wereldklas?
De Wereldklas is een diverse en ondersteunende leeromgeving waarin leerlingen uit verschillende achtergronden samen leren. Onze leerlingen:
🌍 Komen uit verschillende landen en spreken diverse moedertalen.
📚 Hebben uiteenlopende schoolervaringen – sommigen hebben een sterke schoolse achtergrond, anderen hebben door omstandigheden minder of geen formele scholing gehad.
🔄 Werken op hun eigen tempo – elke leerling volgt een individueel leertraject met een focus op taalverwerving en integratie.
Met deze aanpak zorgen we ervoor dat élke leerling zich veilig, ondersteund en uitgedaagd voelt, zodat ze stap voor stap kunnen groeien in taalvaardigheid en zelfstandigheid binnen het Vlaamse onderwijs en de bredere samenleving.
Vaardigheden en competenties
In de Wereldklas van GO! Next Level X werken we niet alleen aan taalvaardigheid, maar ook aan een brede set vaardigheden en competenties die essentieel zijn voor een succesvolle schoolloopbaan en integratie in de maatschappij:
1. Taalvaardigheid Nederlands
De kern van het onthaalonderwijs is het ontwikkelen van een functionele en zelfredzame taalvaardigheid in het Nederlands. Dit omvat:
✅ Luistervaardigheid: begrijpen van gesproken taal in alledaagse situaties.
✅ Spreekvaardigheid: vlot en correct communiceren in diverse contexten.
✅ Leesvaardigheid: teksten begrijpen en verwerken op school en daarbuiten.
✅ Schrijfvaardigheid: eenvoudige tot complexe teksten schrijven, van korte berichten tot schoolopdrachten.
Door taakgericht onderwijs leren leerlingen Nederlands op een natuurlijke manier, waarbij de taal steeds in een functionele context wordt gebruikt.
2. Taalleerstrategieën en studievaardigheden
Om succesvol te zijn in het reguliere onderwijs, hebben leerlingen meer nodig dan alleen taalvaardigheid. Daarom besteden we extra aandacht aan:
✅ Strategieën om nieuwe woorden en begrippen te leren.
✅ Begrijpend lezen en kritisch denken bij schoolse teksten.
✅ Zelfstandig leren en plannen om vakoverschrijdend succes te behalen.
✅ Digitale vaardigheden zoals informatie opzoeken, werken met digitale tools en teksten verwerken op de computer.
3. Sociale en communicatieve vaardigheden
Naast het leren van de taal is effectieve communicatie cruciaal voor integratie en succes in de maatschappij. Daarom versterken we:
✅ Samenwerken en groepswerk in diverse klasopdrachten.
✅ Respectvol communiceren en omgaan met culturele verschillen.
✅ Zelfvertrouwen opbouwen om actief deel te nemen aan gesprekken en activiteiten.
✅ Presentatietechnieken en het helder formuleren van ideeën.
4. Burgerschapscompetenties en maatschappelijke integratie
In lijn met het pedagogisch project van GO! Next Level X wordt er gewerkt rond:
✅ Duurzaam samenleven: omgaan met diversiteit en respectvol handelen.
✅ Arbeidsmarktgerichte competenties: kennismaking met de wereld van werk en loopbaanoriëntatie.
✅ Filosofie en kritisch denken: reflecteren over eigen waarden en maatschappelijke thema’s.
✅ Communicatie in verschillende contexten: van school tot sociale en professionele omgevingen.
5️. Zelfredzaamheid en toekomstgericht denken
Het uiteindelijke doel is om leerlingen zelfstandig en vol vertrouwen hun weg te laten vinden in het onderwijs en de maatschappij. Dit betekent dat we hen ondersteunen bij:
✅ Keuzes maken voor hun verdere schoolloopbaan via begeleiding en oriëntatie.
✅ Praktische vaardigheden ontwikkelen zoals het begrijpen van administratieve documenten, openbaar vervoer gebruiken en omgaan met officiële instanties.
✅ Zelfregulatie en weerbaarheid: omgaan met uitdagingen en obstakels in hun leerproces en dagelijks leven.
Lessentabel van de Wereldklas
Vakverdeling | ||
---|---|---|
Nederlands voor anderstalige nieuwkomers (AN) | 28 | |
Lichamelijke opvoeding (LO) | 2 | |
Levensbeschouwing | 2 | |
Totaal | 32 |
Veelgestelde vragen over de Wereldklas (FAQ)
De Wereldklas is bedoeld voor anderstalige nieuwkomers (OKAN-leerlingen) die recent in België zijn aangekomen en het Nederlands nog onvoldoende beheersen om in het reguliere onderwijs te functioneren. Leerlingen moeten voldoen aan de officiële toelatingsvoorwaarden van het onthaalonderwijs.
Een leerling volgt doorgaans één schooljaar les in de Wereldklas. In sommige gevallen kan een verlengd traject nodig zijn als de leerling nog niet klaar is om door te stromen naar het reguliere onderwijs.
De focus ligt op Nederlands voor Anderstalige Nieuwkomers, waarbij leerlingen intensief werken aan hun taalvaardigheid, binnen een context van studievaardigheden, burgerschapsvorming en oriëntatie op vervolgonderwijs. Bijkomend krijgen de leerlingen twee lesuren per week Lichamelijke Opvoeding (sport) en twee lesuren per week levensbeschouwing.
Ouders, voogden of begeleiders kunnen contact opnemen via [email protected] of telefonisch op 011 21 10 10. De school bekijkt of de leerling voldoet aan de toelatingsvoorwaarden en plant een intakegesprek in.
Voor vragen over de Wereldklas, toelatingsvoorwaarden of inschrijvingen kan je contact opnemen met:
📍 GO! Next Level X – Wereldklas
👤 Algemene coördinator Wereldklas & aanspreekpunt campus Hasselt: Ianto Elen
📧 E-mail: [email protected]
📞 Telefoon: 011 21 10 10
📍 Campus Heusden-Zolder
👤 Campusverantwoordelijke Heusden-Zolder: Tina Peetermans
📧 E-mail: [email protected]
📞 Telefoon: 011 42 53 28
Voor specifieke vragen over de begeleiding van leerlingen en de doorstroom naar het reguliere onderwijs:
👤 Coördinator Vervolgschoolcoaching: Kenneth Driesen
📧 E-mail: [email protected]
De Wereldklas van GO! Next Level X bestaat uit twee campussen:
📍 Campus Hasselt (hoofdcampus) – gevestigd in Vildersstraat 3, 3500 Hasselt.
📍 Campus Heusden-Zolder – gevestigd in Kortstraat 19, 3550 Heusden-Zolder.
Beide campussen bieden onthaalonderwijs (OKAN) voor anderstalige nieuwkomers en werken nauw samen om leerlingen optimaal te begeleiden in hun taalverwerving en doorstroom naar het reguliere onderwijs.
Wil je graag meer informatie over een specifieke campus? Neem gerust contact met ons op via [email protected]!
Relevante bronnen over OKAN
Officiële informatie over OKAN
- Onderwijs Vlaanderen - OKAN (algemene info en regelgeving)
🔗 Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers | Vlaanderen.be - Agentschap Integratie & Inburgering – Nederlands leren voor anderstalige nieuwkomers
🔗 https://www.integratie-inburgering.be/